En kandidatundersøkelse jeg leste fra UiB for noen år siden viste at nærmest alle var i relevant arbeid 6 måneder etter studiet. Jeg kjenner også mennesker med C/D snitt som har fått seg relevante stillinger etter kort tid. Hvis vi ser bort fra at det er noe feil med måten du skriver søknad/CV på, og jeg forutsetter at du ikke har blitt kalt inn på jobbintervju er det jo fortsatt flere muligheter.
1. Du er ekstremt uheldig, i så fall bare stå på. Jeg vet om en medstudent med særdeles gode karakterer som gikk 9 måneder uten å få jobb. Jeg tror hun slet veldig med prestasjonsangst på jobbintervju, i tillegg til at hun var noe spesiell. Hun fikk imidlertid en flott jusrelevant jobb til slutt.
2. Du ser for snevert på hva slags jobber du kan få. Vurdert eiendomsmegler, HR-jobber eller andre administrative stillinger?
3. Du er ikke aktiv nok ovenfor arbeidsgivere. Ringer du etter å ha sendt søknad og viser at du er interessert? Prøver du å gjøre deg selv og din egen kompetanse unik? De fleste av oss har et eller annet å spille på som ikke alle andre har, og som kanskje en arbeidsgiver ser etter. Enten det er verv, fritidsaktiviteter eller jobberfaring.
Min erfaring er at man kommer særdeles langt med å være imøtekommende, positiv og hyggelig. Jeg forstår at det kan være utfordrende hvis du føler at du båre får nei og negativitet, men jeg er overbevist om at karakterene dine ikke er noe som i seg selv er så dårlige at du ikke kan få deg en relevant og interessant jobb.