Må bare gjenta meg selv her: Du kan alt jo
Er ikke uenig i glemselskurven din, men du bygger din argumentasjon på at trådstarter leser på en uhensiktsmessig måte. Det er ikke noen motsetning i å lese intensivt, samtidig som man strukturerer lesingen på en slik måte at stoffet fester seg.
Under forutsetning av at folk er forholdvis ærlige her inne (muligens naivt av meg å tro det...), viser jo flere innlegg at det er mulig å forsere studiet, også ved siden av jobb. Krikkert er vel et godt eksempel på dette. Du vil vel ikke karakterisere han som en idiot? Selv kjenner jeg flere som har tatt studiet ved siden av full jobb, med særdeles gode resultater.
Trådstarter ba om en tilbakemelding på om opplegget er realistisk, og siden han ikke skriver utfyllende om egne forutsetninger, må leseplanen vurderes på generelt grunnlag. PÅ generelt grunnlag er det gjennomførbart. Det betyr ikke nødvendigvis at det vil resultere i et godt resultat.
Det er jo forøvrig interessant at du mener at oppleggets realisme bør
vurderes ut fra trådstarters individuelle ferdigheter og erfaringer, kompleksiteten i pensum som skal leses og hvilken eksamensform som er aktuell., samtidig som du kategorisk omtaler de som leser intentisvt som ididoter.
Når det gjelder din skepsis vedrørende Elden som eksempel, deler jeg imidlertid denne. Jeg tror nok heller ikke Elden er/var representativ for jusstudenter flest. Mitt poeng var heller å dempe trådstarters entusiasme over det vesenet som angivelig har avlagt juridikum i løpet av et par forelesninger. Med en bestefar som var advokat og tidligere justisminister, og en far som er advokat, har nok Elden jr. fått jussen inn fra barnsben av. Han jobbet dessuten fulltid i farens advokatfirma ved siden av studiene.
Bella