Jeg begynte å jobbe i NAV første semester på 2. avdeling, etter å ha blitt høflig invitert av en tidligere kollega. Jeg er lønnet arbeidskraft, som alle andre ansatte. De fleste studentene hos oss jobber mellom 20 og 50 prosent.
Å jobbe i NAV gir deg erfaring, alright. Men den erfaringen har så langt kostet meg en hel del grå hår i skjegget. Du lærer deg også fort at i enkelte instanser i NAV veier "Det står i rundskrivet" tyngre som argument enn "Det står i loven" eller "Det følger av langvarig og fast trygderettspraksis" (se for øvrig Jon Bings uttalelse om Rikstrygdeverkets rundskriv).
Gitt antallet jurister i NAV (på en avdeling med 20 saksbehandlere var det en jurist og meg) får du fort rykte på deg hvis du viser deg å være god på hva du gjør. Og med ryktet følger diverse privilegier, som i alle andre jobber; for eksempel at du blir satt til det som regnes som mer "juridiske" oppgaver (klagesaksbehandling, tilbakekrevingssaker, saksomkostningskrav).
Jurister blir sjelden lenge i NAV. Det er gode grunner til det. De kommer jeg ikke til å gå inn på her.
Og exchange, ikke oppmuntre folk til å sende meg PMs uten at du også informerer dem om vilkårene - søt & singel. OK?