|
Sv:Fjern privatistordningen! 5 Måneder, 2 Uker siden. Skrevet 20/03/2010 22:36
|
|
|
Fjerner Oslo privatistordning, vil andre skoler ta opp kampen om å få kjøre jusstudie. Norge trenger ikke akkurat mindre jurister, så etterspørselen vil øke, og skoler vil kjempe om å få ha justilbud.
NTNU har lenge vært under press for å starte opp jusstudie.
BI har allerede forretsningsjus studie, og ville sikkert vært interessert i fult jusstudie hvis de fikk muligheten.
Hvis UiO ikke klarer å levere nok jurister, vil andre skoler ta på seg oppgaven!
Minner om at medisin var før kun i Oslo og Bergen, men etter press om å få flere leger ut i arbeidslivet, tok NTNU i 1993 på seg oppgaven og startet opp medisinstudiet.
Poenget mitt er at tradisjonelle studier som medisin og jus har ofte vært i kun noen få byer med lange tradisjoner, men det som skjedde i 1993 i Trondheim er bevis på at slikt kan endre seg!
|
|
JC.E (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Fjern privatistordningen! 1 Måned, 1 Uke siden. Skrevet 27/07/2010 15:52
|
|
|
Privatistløsningen er min redning etter å ha vært veldig syk deler av 3.klasse på vidergående - noe som resulterte i et par dårlige karakterer.
Nå starter jeg etter sommeren med en B i lomma! Herremin for noe pjatt av trådstarter, vedkommende burde skamme seg! Og har tydelig ikke fulgt med i filosofitimen.
- Jeg har nå masse jobberfaring etter flere år som selvstendig næringsrivende og er godt i gang med mine drømmestudier, endelig. Jeg har flere ansatte, jobber 100% og studerer ved siden av dette og til mer en middels gode karakterer og jeg skulle jussert ræva av deg når som helst!
|
|
Privatistløsningen må få bli! (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Fjern privatistordningen! 1 Måned, 1 Uke siden. Skrevet 27/07/2010 17:42
|
|
|
at andre institusjoner som NTNU vil opprette jusstudium er vel ikke akurat noe argument mot å legge ned privatistordningen. legg det ned, og få gjerne igang et nytt juridisk fakultet i trondhiem, de som ikke kommer inn kan ta seg en bachelor på lillehammer og forsøke å søke seg inn etterpå.
og er en offer for trynefaktor på vgs, får en gjøre som andre og ta opp karakterer i ettertid
|
|
Fjern privatistordningen! (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Fjern privatistordningen! 1 Måned, 1 Uke siden. Skrevet 27/07/2010 19:40
|
|
|
Vet dere hva det vil koste å etablere et juridisk fakultet vedNTNU ?
Budsjettert ramme for juridisk fakultet ved UiB var i 2009 86 306 millioner, for 2010 89 429.
Videre må NTNU leie/bygge ny bygningsmasse for det nye fakultetet.
Dvs, kostnadene vil være gigantiske.
Skal det etableres et nytt juridisk fakultet ved NTNU er det dermed to alternativer.
Enten må NTNU nedlegge eksiterende studieretninger eller må Stortinget
øke budsjettene slik at NTNU kan etablere et juridisk fakultet.
På lokalt plan har Høyre tatt til orde for juss ved NTNU, men det foreligger overhode ingen slike planer hverken fra sentralt regjeringshold eller opposisjonen.
Å spekulere i juss ved NTNU er dermed ren utopi.
Et mer realistisk scenario ved en eventuell manko på jurister, er at de eksisterende universitetene vil få økte bevilgninger slik at studiemassen på sikt vil øke.
|
|
|
|
|
|
|
Sv:Fjern privatistordningen! 1 Måned, 1 Uke siden. Skrevet 27/07/2010 19:49
|
|
|
Vel, NTNU gikk ut i fjor med vage uttalelser om å se på mulighetene for jusstudie hos dem, men at slike planer ikke ville tenkes på før i 2012. Videre har nylig NTNU gjort endringer i henhold til eiendom med tanke på et sammarbeid med TØH. Så å tenke at muligheter for et jusstudie på NTNU er nok ikke "utopi", men scenarioet er mindre sannsynlig enn at bevilgningene økes til henholdsvis UiO, UiB og UiT for å utvide studentopptaket.
|
|
Hermin (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Fjern privatistordningen! 1 Måned, 1 Uke siden. Skrevet 27/07/2010 20:03
|
|
|
Det kan godt være at enkelte ved NTNU har kommet med vage uttalelser om hvorvidt en bør prioritere et nytt juridisk fakultet.
Men ser ikke hvor NTNU i så fall skal få økonomi til dette.
Under de eksiterende bevilgningene er det en utopi uansett hva enkelte måtte tro, håpe eller mener.
Og hypotetisk, dersom NTNU skulle fått rammemerkede midler til
en slik satsning, vil de regionale konfliktene mellom Trondheim og Tromsø blomstre.
Lokalisering av et juridisk fakultet ved NTNU vil få
regionale konsekvenser, som per i dag ikke er utredet.
Etter mitt skjønn, bør det diskuteres hvorvidt det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med en slik etablering.
Not bloody likely..
|
|
|
|
|
|
|