|
Sv:De største advokatfirmaene 7 Måneder siden. Skrevet 05/02/2010 12:44
|
|
|
Vinnie: DETTE blir kverulering, så de som ikke tåler det får heller hoppe over dette innlegget og lese videre. Om man anser kverulering som utelukkende negativt eller ei, beror på om man tar utgangspunkt i ordets snevre definisjon i ordboken eller ordets synonymer. Det blir uansett en subjektiv mening. Synonymene til 'kverulering' er nemlig: delte meninger, diskusjon, dissens, egling, friksjon, kjefting, konflikt, krangel, kritikk, meningsforskjell, misforståelse, misstemning, munnhuggeri, splittelse, strid, stridsspørsmål, uenighet, uoverensstemmelse, utskelling.
Flere av disse utgjør det som med rette må kunne kalles kjernen i juridisk arbeid, nemlig det at to eller flere parter har meningsforskjeller eller uenighet om synet på en sak. Dissens er en tilstand man til stadighet hører om i jussen. Er enig i at man ikke akkurat trenger å gå rundt og være en kverulant bare for å være det, men nikkedukker blir det heller ikke spesielt gode jurister av.
Vedrørende topic: Om én person trives et sted, så vil ikke det nødvendigvis bety at en annen gjør det samme. Dermed vil det være ganske nytteløst å basere en vurdering om egen trivsel hos en bedrift på andres meninger om denne. (Med forbehold om at et slikt utsagn kan oppfattes som kverulerende av individer som mangler argumenter mot den)
|
|
Tore (Bruker)
Senior Boarder
|
|
|
|
|
Sv:De største advokatfirmaene 7 Måneder siden. Skrevet 05/02/2010 13:27
|
|
|
kverulan't m1 (fra mlat, se *kverulere) person som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant
Kan vi legge denne ballen død nå?
|
|
D.f.m. (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:De største advokatfirmaene 7 Måneder siden. Skrevet 05/02/2010 13:38
|
|
|
Tore, jeg gir fullstendig beng i hvordan du definerer "kverulant", så lenge vi kan være enige om en ting.
Det er fullstendig unødvendig å kaste bort verdifull tid på å prøve å få rett i absolutt alt med mindre det har noen hensikt!
Jeg for min del likestiller kverulanter med kranglefanter og gidder ikke å begi meg inn på en dyptgående språkfilosofisk diskusjon om hvorvidt en slik forståelse er korrekt.
Når det gjelder identifiseringen av kverulanter så er min holdning følgende:
A snakker som en kranglefant,
han ter seg som en kranglefant.
Jeg kaller A en kverulant
|
|
VinnieTheTsang (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:De største advokatfirmaene 7 Måneder siden. Skrevet 05/02/2010 15:13
|
|
VinnieTheTsang skrev:
Når det gjelder identifiseringen av kverulanter så er min holdning følgende:
A snakker som en kranglefant,
han ter seg som en kranglefant.
Jeg kaller A en kverulant
Den filosofien der synes jeg viser en skremmende holdning. Håper ikke du har planer om å bli dommer  Å møte deg som motpart en gang i fremtiden hadde derimot vært en ære og en sann glede
Det var da ikke jeg som startet diskusjonen om kverulering, men jeg kan gjerne være den som stopper den. Så da er vi enige om at den stopper her. ...nei, her. 
|
|
Tore (Bruker)
Senior Boarder
|
|
|
|
|
Sv:De største advokatfirmaene 7 Måneder siden. Skrevet 05/02/2010 15:45
|
|
Så vidt jeg vet har Vinnie allerede vært dommerfullmektig? 
|
|
? (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:De største advokatfirmaene 7 Måneder siden. Skrevet 06/02/2010 11:49
|
|
|
min erfaring er at listen for å få jobbtilbud i Wiersholm ligger høyere enn de andre tre store.
|
|
L (Besøkende)
|
|
|
|
|