|
12 uker til eksamen - Hvordan burde jeg legge opp? 6 Måneder, 3 Uker siden. Skrevet 15/02/2010 01:11
|
|
|
Hei.
Har nå per dags dato akkurat 12 uker til eksamen 1.avd. Har skaffet meg en god oversikt over alle fag bortsett fra fast eiendom, som jeg skal lese ferdig i løpet av 2 uker. Har også skrevet en god del oppgaver etc.
Noen som har noen tips eller føringer på hvordan jeg burde legge opp de siste månedene? Burde jeg skumme gjennom alt pensum igjen eller bare gjøre oppgaver? Tar gjerne imot råd, da det legges mye vekt på selvstudium nå mot slutten.
klem
|
|
|
|
|
|
|
Sv:12 uker til eksamen - Hvordan burde jeg legge opp? 6 Måneder, 3 Uker siden. Skrevet 15/02/2010 13:18
|
|
|
Hehe, artig. Befinner meg i akkurat samme situasjon som deg! Startet å lese fast eiendom i dag, og har tidligere gjort ferdig alt det andre.
Tidligere har jeg følt selv at jeg har hatt nytte av å skrive oppsummeringer rundt læreplanmålene i hvert fag. På denne måten fikk jeg angrepet stoffet på en ny måte, og ved å nekte meg selv å bruke lærebøker får man kartlagt seg selv litt også.
Ellers har jeg også smelt til med oppsummeringer fra hvert kapittel i avtale-, kjøp- og erstatningsrett, men ikke kommet så langt i fagene etter jul.
Eksamensoppgavene skal jeg i hvert fall gjøre unna framover, men utover dette har jeg egentlig ikke så mange tips. Har vel særdeles god nytte av tips som kan komme i denne tråden jeg også!
Lykke til, skal du i hvert fall ha!
|
|
Ola (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:12 uker til eksamen - Hvordan burde jeg legge opp? 6 Måneder, 3 Uker siden. Skrevet 15/02/2010 20:55
|
|
|
Oppsummeringer rundt læreplanmålene? Virkelig? Personlig leser jeg ikke engang læringskravene. Jeg synes de er fullstendig ubrukelige. Det gis både titt og ofte oppgaver som i beste fall er løst knyttet til disse målene, og hertil kommer at målene i seg selv ofte er diffuse på grensen til det meningsløse.
Oppsummeringer fra kapitler i lærebøkene har jeg heller ingenting til overs for, men det er selvsagt bare et spørsmål om personlige preferanser. Det tar altfor mye tid, og gir meg lite igjen.
Når det gjelder løpet frem mot eksamen, vil jeg sterkt anbefale tidligere eksamensoppgaver. Det er det viktigste dere kan vie tiden til. For det første fordi det gir dere oppgavetrening. For det andre fordi spørsmål har en tendens til å gå igjen. F.eks. gis det forbløffende ofte en kjøpsrettspraktikum etter formelen 1) Mangel 2) Avhjelp 3) Heving 4) Kontrollansvar 5) Ei "nøtt".
Ellers er det selvsagt viktig å repetere pensum, og dette har jeg alltid gjort parallelt med oppgaveløsning. På første avdeling er det også alfa og omega å lære å skrive en oppgave godt. Du kan komme langt selv med elendig oppgaveteknikk så tidlig i studiet, men god oppgaveteknikk mer eller mindre sikrer laud. Les tidligere eksamensoppgaver. Lær standardoppsettet, men ikke føl dere bundet til dette. God disp er gratispoeng så det monner.
God rettskildelære. Dere kan teorien, men bruk det riktig også i praksis. Studenter har en tendens til å kaste all rettskildelære ut vinduet når the pressure is on. Bruk derfor tid på å få det inn i blodet. Ordlyd, HR, forarbeider, reelle hensyn. Repetér ad infinitam.
Hvis dere er kollokvie-mennesker, er det sikkert mye å hente i form av kollokviering frem til eksamen. Men ikke glem at gode karakter ikke forutsetter kollokviering. Jeg har aldri deltatt på noen særiøs kollokvie, uten at karakterene mine har tatt skade av det. Dette vil sikkert fornærme mange, men jeg sier det likevel: Kollokvie er nyttig hvis du har ett eller flere kollokviemedlemmer som er smartere enn deg, eller i det minste like smarte. Er du kollokviens skarpeste, vil du sannsynligvis motta lite hjelp.
Det er mye mer å si, men jeg har gått lei av å skrive.
|
|
|
|
|
|
|
Sv:12 uker til eksamen - Hvordan burde jeg legge opp? 6 Måneder, 3 Uker siden. Skrevet 21/02/2010 12:07
|
|
Knallbra 
|
|
H (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:12 uker til eksamen - Hvordan burde jeg legge o 6 Måneder, 2 Uker siden. Skrevet 23/02/2010 23:01
|
|
|
Blir oppgitt av å lese pensum fortiden. Etter å ha gått gjennom alle eksamensoppgavene i samlingen (40stk fra siste 10år) ser man hvor mye av pensum som aldri har blitt gitt. Virker som de samme tingene går igjen....
|
|
|
|
|
|
|
Sv:12 uker til eksamen - Hvordan burde jeg legge opp? 6 Måneder, 2 Uker siden. Skrevet 24/02/2010 00:17
|
|
Som et siste sjekkepunkt, så bør dere gå over hjelpemidlene deres for å kontrollere at alle innarbeidelser er i tråd med det som er lovlig under eksamen.
Sjekk også at dere har riktig utgave av domsamling. Der hender det at noen blingser, og som følge av dette får en svært hektisk start på eksamensdagen.
Senk skuldrene og les oppgaveteksten nøye. Det er ufattelig kjedelig å bomme på oppgaven fordi du leste feil.
Lykke til. 
|
|
PlayerX (Besøkende)
|
|
|
|
|