|
Sv:Private juss studier. HVOR ? hvordan ? 6 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 05/03/2010 23:12
|
|
|
Jeg tar nå 1.avd ved folkeuniversitetet. Dette koster kr.31500 i studieavgift, 5000 i eksamensavgift til uio, semesteravgift til uio samt noen tusen i lærebøker.Eksamen må avlegges i Oslo. Det går kjempefint å studere på denne måten, det er hovedsaklig kveldsundervisning en dag i uka, samt at man kan danne kollokviegrupper.
Bor på et lite sted langt fra universiteter, har familie og det er fantastisk å få denne muligheten her. Skulle jeg flyttet eksempelvis til Oslo, ville det kostet meg mye mer å bo og leve der et år, så det er ikke så dyrt.....
Foreleserne er dyktige og samarbeidet med FU er kjempebra.
Lykke til, håper det ordner seg på beste vis for deg!!!
|
|
studenten (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Private juss studier. HVOR ? hvordan ? 6 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 06/03/2010 10:46
|
|
|
kjempe fint. etter å ha undersøkt det nærmere så er jeg villig og motivert til FU. Geder meg masse . selv om det er meget dyrt så er der verdi i det. da kan jeg være med familie og bo i leiigheten som jeg elsker.
Får man lån i lånekassen også . Det håper jeg da indelig. (om man går på fu).
tusen takk for svar
Lykke til så masse selv . kanskje vi sees .
|
|
PK. (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Private juss studier. HVOR ? hvordan ? 6 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 06/03/2010 10:59
|
|
|
Om man kan motta støtte fra Lånekassen varierer litt ettersom hvor man velger å studere. I Trondheim får man kun støtte de to første årene (altså 1.avdeling og 2.avdeling), mens FU i Oslo får støtte de tre første årene. Det mange FU-studenter gjør er at de søker opptak ved UIO etter avlagt andre avdeling(eller tredje) og med dette får støtte fra lånekassen og deretter betaler skolepengene fra egen lomme. Det er ikke mulig å motta støtte for alle fem avdelingene som FU-student alene.
Men du bør merke deg at det er mulig at privatistordningen stenger fra og med høsten 2011, da vil du ikke ha muligheten til å fortsette å ta eksamen uten opptak til et universitet gjennom samordnaopptak. Dette informeres det ikke om på FU sine nettsteder har jeg merket meg, men UiO fraråder studenter å begynne som privatister ettersom UiO ikke kan garantere at man får tatt alle avdelingene som privatist lengre.
|
|
Hermin (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Private juss studier. HVOR ? hvordan ? 6 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 06/03/2010 14:46
|
|
|
FU informerer ikke om det på nettsidene side, men såvidt jeg vet har de de siste to årene informert før kursstart om at man bør være sikker før man påbegynner en privatistkarriere.
|
|
|
|
|
|
|
Sv:Private juss studier. HVOR ? hvordan ? 6 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 06/03/2010 16:00
|
|
|
shit dette var jo dårlige nyheter. det er jo kjempe dumt at man ikke kan ta eksamen som privatist etter noen år.
Alt godt har noe dumt i seg ser det ut som
så på sett å vis må jeg nok ta å flytte til en by med universitet til slutt. søren !
|
|
PK (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Private juss studier. HVOR ? hvordan ? 6 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 06/03/2010 16:33
|
|
|
Dersom du får opptak ved UiO trenger du ikke flytte til Oslo, eks. i Trondheim tilbys det undervisning ut fjerde avdeling ved FU. Det flere studenter i Trondheim gjør er at de studerer ved FU i Trondheim, men har studierett ved UiO og med det mottar stipend og lån fra Lånekassen. Siden UiO ikke har obligatorisk oppmøte trenger du ikke å være en del av undervisningen der. Dette ble noe rotete forklart, det jeg anbefaler deg å gjøre er å kontakte rektor ved ditt aktuelle Folkeuniversitet.
|
|
Hermin (Besøkende)
|
|
|
|
|