|
Karakterenes betydning for karriereutvikling 1 Måned, 3 Uker siden. Skrevet 14/07/2010 00:05
|
|
|
I hvor stor grad får erfaring og arbeidsresultater/andre måter man har gjort seg bemerket betydning for fremtidig karriereutvikling/bytte av jobb opp i mot de karakterer man har fra studiet.
Er det noen som har erfaring de ønsker å dele?
Eventuelt hvilke faktorer vektlegges.
På forhånd takk for alle gode svar.
|
|
tomas (Bruker)
Fresh Boarder
|
|
Siste endring: 04/08/2010 23:56 Av Jayplay.
|
|
|
Sv:Karakterenes betydning for karrriereutvikling 1 Måned, 3 Uker siden. Skrevet 14/07/2010 09:17
|
|
|
Here we go again...
Karakterer betyr ikke en dritt hvis du kan veie opp med relevant arbeidserfaring, frivillige verv, oppegående personlighet.
Det vil alltid være noen sutrete gamle advokattryner som mener at alle må ha A i snitt for å jobbe der. Disse er uansett ikke verdt å jobbe for. Hvis de krever kun A'er, da kan du selv tenke seg hva de krever av deg når du er ansatt, både i resultater og antall overtidstimer.
Og så kommer det sikkert nå noen å sier: "jeg synes det er greit å jobbe en del ekstra.. Det er verdt det.." Da er mitt råd: prøv å jobb som advokatfullmektig i 3 mnd. før du snakker!!!!!!!!! Slavearbeid!
|
|
Yg (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Karakterenes betydning for karrriereutvikling 1 Måned, 3 Uker siden. Skrevet 14/07/2010 10:42
|
|
|
Merk at trådstarter siktet til karriereutvikling i betydningen at man har fått den første jobben og eventuelt skal bytte advokatfirma.
Takk
|
|
Gjest (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Karakterenes betydning for karrriereutvikling 1 Måned, 3 Uker siden. Skrevet 14/07/2010 18:44
|
|
|
Karakterer er særdeles viktig på jussen. For de mest prestisjetunge jobbene må du ha et snitt på ca B og oppover. Da tenker jeg på arbeid som advokatfullmektig i de større firmaene.
For å få jobb hos Regjeringsadvokaten eller i Lovavdelingen må du ha enda bedre karakterer.
Det betyr imidlertid ikke at man ikke får jobb hvis man har et snitt på C eller D. Da får man bare færre valgmuligheter.
Selv om karakterer er særdeles viktig så er det også andre faktorer som spiller inn. Her tenker jeg på personlighet, særskilt kompetanse (språk for eksempel) og arbeidserfaring.
Denslags vil antagelig kunne utgjøre tungen på vektskålen mellom to ellers jevnbyrdige kandidater.
|
|
Jens Christian (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Karakterenes betydning for karrriereutvikling 1 Måned, 3 Uker siden. Skrevet 14/07/2010 23:02
|
|
|
Noen som vet om arbeidsgiverne er litt lempeligere med karakterkrav i disse dager etter ny ordning med kun 2 x gjentak i løpet av 5 år?
Var på intervju til trainee-stilling, og mitt inntrykk var at de strevde litt mer med å få tak i gode kandidater med B og oppover i karakterer.
|
|
Heyerdahl (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Karakterenes betydning for karrriereutvikling 1 Måned, 3 Uker siden. Skrevet 15/07/2010 00:28
|
|
|
Av fare for å gjenta, trådstarter sikter til søknad om NY jobb etter opparbeidet arbeidserfaring, og diverse andre meritter under arbeidets løp. Kan C kandidatene da muligens søke mot de større kontorene?
Feks om 1 og 2 avd. var preget av B og A, så fulgt av C på 3 og 4 avd. F.eks. pga byttet studieordning fra Bergen til Oslo (annet system).
|
|
Gjest (Besøkende)
|
|
|
|
|