|
Sv:Erfaringer som trainee 7 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 30/01/2010 16:37
|
|
|
|
|
jusstudent (Bruker)
...
Junior Boarder
|
|
Siste endring: 20/02/2010 10:44 Av jusstudent.
|
|
|
Sv:Erfaringer som trainee 7 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 30/01/2010 17:12
|
|
|
kkk skrev:
Man skal ikke skjære alle over en kam, men nerder har en lei tendens til å ha avvikende sosiale trekk. Som en høytstående advokat sa til meg; "Det er vel å bra med gode karakterer, men vi kan ikke lenger gå etter bare det. Disse kandidatene viser ofte store mangler i forhold til menneskelig kontakt og praktisk innsikt". Vedkommende anbefalte meg å ikke bare tenkte karakterer under. Meningene er vel delte... fasiten har jeg ikke.
Du har nok rett i at et godt vitnemål ikke er tilstrekkelig. Det hjelper lite om man er dyktig faglig hvis man er håpløs i sosiale og praktiske henseender.
Ut fra det du skriver, lurer jeg på om du mener jusstudenters karakternivå er omvendt proporsjonalt med deres sosiale intelligens. Dette er en enkel stereotypi som neppe har rot i virkeligheten.
Jeg kjenner en god del jusstudenter som gjør det bra faglig, men vet ikke om en eneste som kan sies å være mindre intelligent sosialt sett.
Gjennom traineeopphold har jeg også arbeidet med mange meget dyktige advokater, og jeg kan si det samme om dem.
Jeg kjenner også en del intelligente og akademisk anlagte folk som har valgt en annen løpebane enn jus, og heller ikke blant disse er det noen med "avvikende sosiale trekk."
Når jeg husker tilbake til skoletiden, var det heller ikke slik at sekserelevene var sosialt klossete.
Dette er natuligvis bare mine personlige erfaringer, men jeg tror ikke jeg som ved et tilfeldighetenes under har unngått alle de smarte, men sosialt tilbakestående menneskene. Jeg tror snarere disse helst hører hjemme i mytenes verden.
Hvorfor enkelte tror denne myten er sann, kan man bare spekulere i. En del av forklaringen er nok at de begavede og teoretisk anlagte ikke har samme humor, referanser og interesser som andre - de har ikke like mye til felles og forstår hverandre ikke, og dette kan misoppfattes som manglende sosiale evner.
Men nå skal jeg ikke legge skjul på at enkelte som gjør det bra på jusen, av den grunn tillegger seg en ganske arrogant væremåte. Og det kan en jo betrakte som en slags brist i den sosiale intelligens.
Forresten: Ikke bare mangler det sammenheng mellom akademiske prestasjoner og sosial intelligens - det samme gjelder praktiske evner. Jeg tror ikke man blir dårligere i praktiske ting av å være flink teoretisk.
|
|
D.f.m. (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Erfaringer som trainee 7 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 30/01/2010 17:17
|
|
Petter skrev:
Lurer bare på om noen andre har hatt noen merkelige erfaringer som trainee? Jeg kommer nå fra jobb fra et meget annerkjent advokatfirma, og har hatt noen mildt sagt merkelige opplevelser.
Jeg er fortsatt litt usikker på om det hele bare er kødd og at de forsøker å psyke meg ut 
For å bidra til å bringe diskusjonen på rett spor igjen:
Jeg kan ikke vise til noen enkelte episoder, men jeg fikk inntrykk av at jeg av og til ble testet: Jeg ble stilt underlige spørsmål rett og slett fordi de ville se hvordan jeg reagerte.
Synging har jeg imidlertid ikke opplevd..!
|
|
D.f.m. (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Erfaringer som trainee 7 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 30/01/2010 21:29
|
|
|
Jeg elsker disse karakterdebattene. Det bølger alltid fra det ene ekstremet til det andre. Fra de som påstår hardnakket at de med gode karakterer automatisk har null sosial intelligens til de som mener at de med dårligere karakterer automatisk er ubrukelig jurister.
God underholdning.
|
|
Aero (Bruker)
Expert Boarder
|
|
|
|
|
Sv:Erfaringer som trainee 7 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 30/01/2010 21:34
|
|
|
D.f.m. skrev:
kkk skrev:
Man skal ikke skjære alle over en kam, men nerder har en lei tendens til å ha avvikende sosiale trekk. Som en høytstående advokat sa til meg; "Det er vel å bra med gode karakterer, men vi kan ikke lenger gå etter bare det. Disse kandidatene viser ofte store mangler i forhold til menneskelig kontakt og praktisk innsikt". Vedkommende anbefalte meg å ikke bare tenkte karakterer under. Meningene er vel delte... fasiten har jeg ikke.
Du har nok rett i at et godt vitnemål ikke er tilstrekkelig. Det hjelper lite om man er dyktig faglig hvis man er håpløs i sosiale og praktiske henseender.
Ut fra det du skriver, lurer jeg på om du mener jusstudenters karakternivå er omvendt proporsjonalt med deres sosiale intelligens. Dette er en enkel stereotypi som neppe har rot i virkeligheten.
Jeg kjenner en god del jusstudenter som gjør det bra faglig, men vet ikke om en eneste som kan sies å være mindre intelligent sosialt sett.
Gjennom traineeopphold har jeg også arbeidet med mange meget dyktige advokater, og jeg kan si det samme om dem.
Jeg kjenner også en del intelligente og akademisk anlagte folk som har valgt en annen løpebane enn jus, og heller ikke blant disse er det noen med "avvikende sosiale trekk."
Når jeg husker tilbake til skoletiden, var det heller ikke slik at sekserelevene var sosialt klossete.
Dette er natuligvis bare mine personlige erfaringer, men jeg tror ikke jeg som ved et tilfeldighetenes under har unngått alle de smarte, men sosialt tilbakestående menneskene. Jeg tror snarere disse helst hører hjemme i mytenes verden.
Hvorfor enkelte tror denne myten er sann, kan man bare spekulere i. En del av forklaringen er nok at de begavede og teoretisk anlagte ikke har samme humor, referanser og interesser som andre - de har ikke like mye til felles og forstår hverandre ikke, og dette kan misoppfattes som manglende sosiale evner.
Men nå skal jeg ikke legge skjul på at enkelte som gjør det bra på jusen, av den grunn tillegger seg en ganske arrogant væremåte. Og det kan en jo betrakte som en slags brist i den sosiale intelligens.
Forresten: Ikke bare mangler det sammenheng mellom akademiske prestasjoner og sosial intelligens - det samme gjelder praktiske evner. Jeg tror ikke man blir dårligere i praktiske ting av å være flink teoretisk.
Vi er nok ganske enige. Noen soleklare stereotypier skal man være varsom med. På den annen side... skal en få frem noen poeng er spissformuleringer et virkemiddel, spesielt i dette uhøytidliger forumet. Selvsagt finnes det folk som er både svært dyktige og sosialt oppegående. Dog står jeg på min påstand om at enkelte såkalte nerder(forutsetter at leser har en formening om hva dette er) har en tendens til hyppigere å freake ut på det sosiale plan. Dette tror jeg det er gjengs oppfatning om. Personlig driver jeg med dette studiet på hobbybasis(er i full jobb og har familie), så jeg har ingen ambisjoner om å konkurere med folk på jusen i det hele tatt. Jeg er overhodet ikke en del av studiet. Når jeg er ferdig om et års tid går jeg etterhvert over på juridisk avd i selskapet jeg nå jobber i.
|
|
kkk (Besøkende)
|
|
|
|
|
Sv:Erfaringer som trainee 7 Måneder, 1 Uke siden. Skrevet 30/01/2010 21:58
|
|
|
|
|
jusstudent (Bruker)
...
Junior Boarder
|
|
Siste endring: 20/02/2010 10:45 Av jusstudent.
|
|
|